Begrijpelijk of compleet?

Herken je dat? “De offerte was zo uitgebreid en toch heeft hij niet getekend…. ”

Je hebt verstand van je vak en ben daarin een echte expert. Dat betekent helaas niet meteen dat je ook een expert bent in het opstellen van een succesvolle offerte. Vakkennis is minder relevant wanneer je een offerte maakt of aan het verkopen bent. Waar let je op wanneer jij een offerte maakt?

Om rekening mee te houden:

  • Wat wil iemand lezen waardoor hij makkelijker een beslissing neemt?
  • Welke woorden moet je gebruiken waardoor iemand zichzelf herkent in de tekst?
  • Welke volgorde moeten de onderdelen hebben om begrijpbaar en logisch te zijn in de ogen van de ontvanger?

Wat kan je op voorhand doen tijdens het gesprek met de persoon tegenover je om het succes van je offerte te vergroten? Een manier is om goed op te letten wat voor woorden die persoon zelf gebruikt tijdens je gesprek. Is die persoon feitelijk ingesteld en gebruikt hij details? Gebruikt hij woorden zoals “ik voel” of “ik denk”, of maakt hij tekeningen tijdens het gesprek om zijn woorden kracht bij te zetten? Iemand die tekent is beeldend ingesteld en zal dus bij het lezen van jouw offerte de tekst beter begrijpen als er een tekening of een foto bij staat. Al die zaken helpen je om een succesvolle offerte te maken die zo goed mogelijk aansluit op de persoon die hem gaat lezen.

Sales Values helpt je om jouw offerte succesvoller te maken en de juiste basis te krijgen voor je toekomstige offertes. Benieuwd waar bij jou de mogelijkheid tot verbetering zit?

Doe dan onze gratis Quick-scan en begin nu al met het verbeteren. Of kijk bij Slim Offreren hoe wij dit voor je doen.

Laters,

Levi