Offertes schrijven is makkelijk!

Een offerte schrijven stelt niks voor. Er staat tenslotte alleen maar in wat ik verkoop, hoeveel stuks en wat het kost. Simpel! Ik vertel wat ik te bieden heb en de klant kijkt of het binnen zijn budget past.

Bent u er ook van overtuigd dat het schrijven van offertes makkelijk is? Dan kunt u dit artikel overslaan….. of misschien toch niet??

HOEVEEL TIJD KOST HET JOU OM EEN OFFERTE TE SCHRIJVEN?

Hoeveel tijd kost het jou om een offerte te schrijven? Een half uur? Een uur? meerdere uren? En op welk moment schrijf jij je offertes? Overdag? In de overuren? Of in de avond?

Wat komt er allemaal kijken bij het schrijven van een offerte? Weet jij het? Wij zijn er van overtuigd dat er meer in een offerte moet zitten dan alleen het aantal en de prijs. B2B of B2C? Het maakt niet uit. Beiden hebben de juiste argumenten nodig om voor jou te kiezen. Goed verwoord en in een logisch verhaal. Wanneer die keuze alleen gebaseerd is op de prijs, dan doe jij jezelf tekort. Is jouw bestaansrecht alleen de goedkoopste zijn?

OP DEZELFDE FREQUENTIE ZITTEN…

Veel te veel offertes die geschreven worden, gaan er vanuit dat de ontvanger wel weet waarom men voor jou moet kiezen. Ik vergelijk het wel eens met de telefonische verkopers. Die bellen mij op een moment dat ik met totaal iets anders bezig ben. Mijn hoofd staat dan naar andere zaken en ik heb geen tijd (of zin) om mij op dat moment te verdiepen in de propositie van de ander. Wanneer die persoon er dan vanuit gaat dat ik weet waar hij/zij over praat, dan is dat een gemiste kans. Je moet dus eerst zorgen dat de ander op dezelfde frequentie zit als jij, om te zorgen dat hij je verstaat en snapt wat je zegt.

Dat gaat ook zo met een offerte. Wanneer iemand een offerte leest, is de kans groot dat die persoon daarvoor met totaal iets anders bezig was. Je moet dan dus eerst zorgen dat hij in jouw wereld terecht komt, om te snappen waar jij het over hebt. Je potentiële klant moet geëngageerd zijn. Ook als deze persoon nu al klant is bij jou. Het kan zo maar zijn dat jouw USP’s ofwel zijn UBR’s onbekend zijn. Daardoor kan het zijn dat jij de vorige keer mocht leveren omdat je de goedkoopste bent, maar wat als je de volgende keer duurder bent?

TIJD EN AANDACHT!

Neem de persoon voor wie je de offerte schrijft mee in jouw wereld. Besteed er tijd en aandacht aan om hem te laten snappen waarom jij de beste keuze bent, ongeacht de prijs. Wat maakt jou anders dan al die anderen? Wat maakt jouw product uniek, waardoor men wel voor jou móet kiezen?

Kies de juiste woorden om de interesse te wekken en bouw het verhaal logisch op, waardoor de handtekening de enige juiste keuze is.

Heb jij hier moeite mee? Geen probleem. We helpen je daar graag bij. We laten je meteen zien hoe je tijd kan besparen bij het maken van succesvolle offertes. Nieuwsgierig?

Kijk op www.salesvalues.nl of klik hier om direct een afspraak in te plannen.

SalesValues

Guido Smeets & Johan van Laerhoven