De toegevoegde waarde van kleur

Afgelopen woensdag reed ik op de A59 richting mijn huis in Rosmalen. Kijkend om me heen door het dagelijkse verkeer valt mij altijd wat op: de auto’s zijn zo goed als allemaal grijs, zwart of wit. Als je het mij vraagt, is dat echt dood- en doodsaai. Ik houd namelijk wel van een kleurtje.

Ondanks dat ik dat grijze straatbeeld maar een droevig gezicht vind, gaf het mij wel het idee deze blog te schrijven. Kleuren spreken mensen namelijk aan! Want het moment dat er een knalrode auto voorbij rijdt, valt het op en verandert je stemming direct. Of het nou bewust is of niet, kleur doet wat met je.

De ervaring leert dat elke kleur een bepaalde stemming geeft. 

Johann Wolfgang von GoetheWetenschapper, dichter en filosoof

Kleuren hebben diep gegronde betekenissen in ons onderbewustzijn. Zo associëren we de kleur rood met passie of woede, en oranje met bijvoorbeeld interesse of vernieuwing. Of, waar denk je aan bij de kleur groen? Misschien wel aan natuur of schoonheid. Neem bijvoorbeeld geel; jeugd, geluk en energie. Jouw huisstijlkleuren zeggen ook ontzettend veel over je bedrijf. Onze eigen huisstijlkleuren zijn blauw en oranje. Maar waarom hebben we daar specifiek voor gekozen? Naast dat het simpelweg gewoon een mooie kleurencombinatie is, heeft het voor ons natuurlijk ook betekenis.

Blauw:

Onze primaire kleur is een donkere tint van cyaan. Deze huisstijlkleur gebruiken wij doorgaans voor achtergronden en elementen.

Hiervoor is gekozen vanwege het gevoel van betrouwbaarheid dat het opwekt. Vertrouwen vinden wij ontzettend belangrijk. Vertrouwen is namelijk de fundering van een goede samenwerking. Ook staat het blauw voor eerlijkheid en onafhankelijkheid.

En eerlijkheid, vanwege ons goudeerlijke advies en inbreng op jouw huidige situatie. Wat goed is, is goed. En als er wat verbeterd moet worden geven wij je (strategisch) advies waar je ook écht wat aan hebt.

En dan hebben we nog onafhankelijkheid. Omdat wij in elke branche en bedrijf ons plekje vinden, zijn wij branche-onafhankelijk.

Oranje:

Oranje is onze secundaire huisstijlkleur. Vanwege de felheid van de kleur gebruiken wij deze voor dikgedrukte/gemarkeerde tekst op onze website of bijvoorbeeld voor grafieken. Dus, voor iets wat op moet vallen. Het oranje staat voor innovatie, optimisme, en interesse.

Innovatie passen wij toe met ons nieuwe concept voor sterke en klantgerichte communicatie met je relaties. Onze diensten Slim Offreren en Slim Connect zijn namelijk interactieve en moderne manieren van offertes en documenten versturen, waarmee jij je duidelijk onderscheid tegenover je concurrent. Wij houden van innovatie in de breedste zin van het woord. Ook innoveren wij met teksten. Zodat jouw tekst concreet is, en die extra schep onderscheidende kracht krijgt die jouw klanten overtuigt.

Dan hebben we optimisme. Wij zijn er van overtuigd dat iets altijd beter kan. Wij hebben de drive om zo veel mogelijk te leren en kansen voor verbetering in te brengen. We staan ook steeds open voor kansen, blijven doorlopend bijleren en hebben een ‘get-the-job-done’ mentaliteit. Wij blijven optimistisch wanneer we een aanbesteding of RFP aangaan voor onze klanten. Want ons motto luidt: Wij doen mee om te winnen!

Wij tonen oprechte interesse in onze klanten. Dat ervaar je wanneer je met ons werkt. Wij vinden het namelijk heel belangrijk om elkaar goed te kennen en daarvan uit een goede relatie op te bouwen. Want als onze klant succesvol is, dan zijn wij dat ook. Met onze unieke Commercieel DNA sessie leren we jou en je bedrijf uitvoerig kennen, zodat we steeds kwalitatief hoogstaand werk opleveren. Ons hoge niveau van service laat dit ook zeker zien. Wij draaien onze hand echt niet om voor een latere wijziging in het ontwerp of de tekst. Of, ben je even kwijt hoe het nu ook alweer allemaal werkt? Wij komen gewoon bij je langs om nog even een geheugensteuntje te geven, zodat je weer snel aan het werk kan. Niet zo gek, vinden wij.

Wat doen wij met huisstijlkleuren voor onze klanten?

Net als wij hecht onze klant natuurlijk ook veel waarde aan hun eigen huisstijl. Huisstijl zie je overal sterk terug op websites in kleur, stijl en symbolen. Bij het ontwerpen van offertes houden wij altijd rekening met de huisstijl van onze klanten. Want, je wilt ten slotte consistent blijven. De reden waarom voor bepaalde kleuren op bepaalde plekken wordt gekozen is commercieel gezien ook ontzettend belangrijk.

Bijvoorbeeld: Een bedrijf gebruikt als huisstijlkleuren voornamelijk een felle kleur groen, donkerblauw en lichtblauw. Om ervoor te zorgen dat we de rust bewaren, gebruik je zeker niet als primaire kleur het felle groen. Deze kleur is voor langere periodes te heftig voor je ogen om te verwerken, waardoor je het risico loopt dat de klant niet uitvoerig je document leest en voortijdig afhaakt. Als je het omdraait en voornamelijk het donkerblauwe gebruikt met witte tekst, is de kleurencombinatie een stuk kalmer. Het document is dus fijner om te lezen. Daarnaast, wanneer je dan het felle groen gebruikt, valt dit veel meer op. Het groen gebruik je voor bijvoorbeeld headers, markeringen en symbolen. Op die manier trek en behoud je de aandacht voor je document.

Zie hier een visueel voorbeeld van correct (links) kleurgebruik versus visueel onrustig (rechts) kleurgebruik.

Voorbeeld van correct vs onrustig kleurgebruik

Voorbeeld van correct vs onrustig kleurgebruik

✓ De meest opvallende kleur uit je pallet gebruik je voor kleine dingen. Dit zorgt ervoor dat ook zij opvallen.

✓ Jouw rustige, primaire kleur kun je wel vaker gebruiken zonder dat het stoort. Dit geeft meteen een stukje herkenbaarheid.

✓ Maak er geen kermis van! Gebruik kleur met mate. Gebruik bijvoorbeeld niet 5 verschillende huisstijlkleuren. De vuistregel luidt: donker-donker-licht , of licht-licht-donker.

✓ Bedenk goed wat jouw kleur voor gevoel opwekt bij jouw klant. Zelfs andere tinten van eenzelfde kleur wekken al andere gevoelens op.

Profileren

Wij gebruiken kleur ook om een persoon aan karaktereigenschappen te koppelen. Wij doen dit via de DISC-methode. De DISC-methodiek helpt ons om de commerciële inhoud zo goed mogelijk af te stemmen op onze relatie haar doelgroep. Er wordt gesproken over 4 onderscheidende kleuren: de kleur rood bij Dominante personen, Geel bij Interactieve personen, Groen bij Sociale personen en blauw bij Correcte personen.

DISC persoonlijkheidsanalyse model

DISC persoonlijkheidsanalyse model

Zullen we elkaar eens écht leren kennen?

Bel ons om een afspraak te maken, zodat we jouw kleuren kunnen laten gloeien!

Laters, Levi