De waarde van kleur

Afgelopen woensdag reed ik op de A59 richting mijn huis in Rosmalen. Kijkend om me heen door het dagelijkse verkeer valt mij altijd wat op: de auto’s zijn zo goed als allemaal grijs, zwart of wit. Als je het mij vraagt, is dat echt dood- en doodsaai. Ik houd namelijk wel van een kleurtje.

Ondanks dat ik dat grijze straatbeeld maar een droevig gezicht vind, gaf het mij wel het idee deze blog te schrijven. Kleuren spreken mensen namelijk aan! Want het moment dat er een knalrode auto voorbij rijdt, valt het op en verandert je stemming direct. Of het nou bewust is of niet, kleur doet wat met je.

De ervaring leert dat elke kleur een bepaalde stemming geeft. 

Johann Wolfgang von GoetheWetenschapper, dichter en filosoof

Kleuren hebben diep gegronde betekenissen in ons onderbewustzijn. Zo associëren we de kleur rood met passie of woede, en oranje met bijvoorbeeld interesse. Of, waar denk je aan bij de kleur groen? Misschien wel aan natuur of schoonheid. Neem bijvoorbeeld zwart; duisternis, geslotenheid. Jouw huisstijlkleuren zeggen ook ontzettend veel over je bedrijf. Onze eigen huisstijlkleuren zijn blauw en oranje. Maar waarom hebben we daar specifiek voor gekozen? Naast dat het simpelweg gewoon een mooie kleurencombinatie is, heeft het voor ons natuurlijk ook betekenis.

Blauw:

Onze primaire kleur is een donkere tint van cyaan. Deze huisstijlkleur gebruiken wij doorgaans voor achtergronden en elementen.

Hiervoor is gekozen vanwege het gevoel van betrouwbaarheid dat het opwekt. Vertrouwen vinden wij ontzettend belangrijk. Op vertrouwen is namelijk de fundering van een goede samenwerking gebaseerd. Ook staat het blauw voor eerlijkheid en onafhankelijkheid.

En eerlijkheid, vanwege ons goudeerlijke advies en inbreng op jouw huidige situatie. Wat goed is, is goed. En als er wat verbeterd moet worden geven wij je advies waar je ook écht wat aan hebt.

En dan hebben we nog onafhankelijkheid. Omdat wij in elke branche en bedrijf ons plekje vinden, zijn wij branche-onafhankelijk.

Oranje:

Oranje is onze secundaire huisstijlkleur. Deze gebruiken wij voor dikgedrukte/gemarkeerde tekst op onze website of bijvoorbeeld voor grafieken. Het oranje staat voor innovatie, optimisme, en interesse.

Innovatie passen wij toe met onze nieuwe vorm van offreren. Slim Offreren is namelijk een nieuwe, digitale vorm van offertes versturen, hiermee onderscheid je jouw bedrijf tegenover je concurrent. Wij houden van innovatie in de breedste zin van het woord. Ook innoveren wij met teksten. Zodat jouw teksten concreet zijn, en nèt dat extra vleugje onderscheidende kracht krijgen wat je klanten overhaalt.

Dan hebben we optimisme. Wij zijn er van overtuigd dat iets altijd beter kan. Wij hebben de drive om zo veel mogelijk te leren en kansen voor verbetering in te brengen. We staan ook steeds open voor kansen, blijven doorlopend bijleren en hebben een ‘get-the-job-done’ mentaliteit. Wij blijven optimistisch wanneer we een aanbesteding of RFP aangaan voor onze klanten. Want ons motto luidt: Wij doen mee om te winnen!

Wij tonen gemeende interesse in onze klanten. Dat ervaar je wanneer je met ons werkt. Wij vinden het namelijk heel belangrijk om elkaar te vertrouwen en daarvan uit een goede relatie op te bouwen. Want als onze klant succesvol is, dan zijn wij dat ook. Met onze unieke Commercieel DNA sessie leren we jou en je bedrijf uitvoerig kennen, zodat we steeds kwalitatief hoogstaand werk opleveren. Ons hoge niveau van service laat dit ook zeker zien. Wij draaien onze hand echt niet om voor een latere wijziging in het ontwerp of de tekst. Of, ben je even kwijt hoe het nu ook alweer allemaal werkt? Wij komen gewoon bij je langs om nog even een geheugensteuntje te geven, zodat je weer snel aan het werk kan. Niet zo gek, vinden wij.

Wat doen wij met huisstijlkleuren voor onze klanten?

Net als wij hecht onze klant natuurlijk ook veel waarde aan hun eigen huisstijl. Huisstijl zie je overal sterk terug op websites in kleur, stijl en symbolen. Bij het ontwerpen van offertes houden wij altijd rekening met de huisstijl van onze klanten. Want, je wilt ten slotte consistent blijven. De reden waarom voor bepaalde kleuren op bepaalde plekken wordt gekozen is commercieel gezien ook ontzettend belangrijk.

Bijvoorbeeld: Een bedrijf gebruikt als huisstijlkleuren voornamelijk een felle kleur groen, donkerblauw en lichtblauw. Om ervoor te zorgen dat we de rust bewaren, gebruik je zeker niet als primaire kleur het felle groen. Deze kleur is voor langere periodes te heftig voor je ogen om te verwerken, waardoor je het risico loopt dat de klant niet uitvoerig de offerte leest en voortijdig afhaakt. Als je het omdraait en voornamelijk het donkerblauwe gebruikt met witte tekst, is de kleurencombinatie een stuk kalmer. Het document is dus fijner om te lezen. Daarnaast, wanneer je dan het felle groen gebruikt, valt dit veel meer op. Het groen gebruik je voor bijvoorbeeld headers, markeringen en symbolen. Op die manier trek en behoud je de aandacht voor je document.

Zie hier een visueel voorbeeld van correct (links) kleurgebruik versus storend (rechts) kleurgebruik.

Voorbeeld van correct vs foutief kleurgebruik

  • ✓ De opvallendste kleur uit je pallet gebruik je voor kleine dingen. Dit zorgt ervoor dat ook zij opvallen.
  • ✓ Jouw rustige, primaire kleur kun je wel vaker gebruiken zonder dat het stoort. Dit geeft meteen een stukje herkenbaarheid.
  • ✓ Maak er geen kermis van! Gebruik kleur met mate. Gebruik bijvoorbeeld niet 5 verschillende huisstijlkleuren. De vuistregel luidt: donker-donker-licht , of licht-licht-donker.
  • ✓ Bedenk goed wat jouw kleur voor gevoel opwekt bij jouw klant. Zelfs andere tinten van eenzelfde kleur wekken al andere gevoelens op.

Profileren

Wij gebruiken kleur ook om een persoon aan karaktereigenschappen te koppelen. Wij doen dit via de DISC-methode. De DISC-methodiek helpt ons om de commerciële inhoud zo goed mogelijk af te stemmen op de doelgroep. Er wordt gesproken over 4 onderscheidende kleuren: de kleur rood bij Dominante personen, Geel bij Interactieve personen, Groen bij Sociale personen en blauw bij Correcte personen.

DISC persoonlijkheidsanalyse model

Zullen we elkaar eens écht leren kennen?

Meld je dan nu aan voor de Quick-Scan, of neem contact met ons op via info@salesvalues.nl of bel naar 085 060 6280