Een offerte geeft potentiële kopers de kans om een keuze te maken tussen de vele verschillende aanbieders van producten of diensten. Een belangrijke eigenschap van offertes is dat ze vrijblijvend zijn. Hierdoor kunnen prospects meerdere offertes aanvragen om de aanbiedingen met elkaar te vergelijken. En vaak is een product of dienst ook vrij makkelijk te vergelijken. Daarom is het essentieel dat je offertes onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Als je niet onderscheidend bent, kiezen kopers voor de laagste prijs. Logisch.
Een andere belangrijke eigenschap van een goede offerte is dat het op maat is gemaakt voor de aanvraag van de potentiële opdrachtgever. Een offerte is ‘technisch’ vaak op maat gemaakt (een specifiek product, een aantal benodigde uren, afmetingen etc). Wat vaak vergeten wordt is dat iedere klant (ieder mens!) wil lezen dat jij zijn of haar behoefte en wensen begrepen hebt, dat je een advies en een uitvoeringsplan hebt. En hou je er ook rekening mee dat het oog ook wat wil én dat de meeste klanten maar weinig begrijpen van vaktermen en jargon? Verderop in de blog geven we een aantal tips om je offerte op deze punten te optimaliseren.
Bekeken vanuit het perspectief van een sales funnel is de fase waarin een potentiële koper een offerte aanvraagt de laatste stap voor de daadwerkelijke aankoop. De offerte is dus één van de laatste punten om een potentiële klant te overtuigen van jouw aanbod. De vraag die daaruit volgt is natuurlijk: Hoe overtuig ik mijn klant met mijn offertes?